مشاوره

مدیریت فضای مجازی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های روز دنیا ، اینترنت و استفاده از آن جایگاه مهمی در زندگی هر فرد دارد. به طوریکه افراد حتی ساعتی از وقت خود را صرف استفاده از اینترنت می کنند و همچنین اوقات فراغت خود را گاهی تنها با اینترنت پر می کنند.
اغلب افراد در خانه ، مدرسه ، محل کار ، دانشگاه ، مهمانی ، جمع دوستانه و حتی هنگام درس خواندن نیز از اینترنت استفاده می کنند. شاید تا به حال دیده باشید که حتی کودکان نیز در استفاده از اینترنت مهارت خاصی دارند و برای آن تمایل بسیاری دارند.
می توان گفت فضای مجازی مرزی را بین روابط اجتماعی ایجاد کرده است. همانطور که گفتیم اغلب افراد ساعت زیادی را صرف استفاده از اینترنت می کنند و اگر آن ها از بودن در فضای مجازی راضی باشند بیشتر وقت خود را صرف آن می کنند. در نتیجه روابط اجتماعی آن ها با مردم ، خانواده و دوستان خود کم می شود حتی ممکن است این روابط را قطع کنند.
مسئله استفاده از اینترنت به یک مشکل جهانی تبدیل شده است اما گاهی ، کاربران اینترنت این موضوع را رد می کنند و قبول نمی کنند که شاید ممکن است این مشکل تبدیل به اعتیاد به فضای مجازی شود و به آن توجه نمی کنند.
لازم است بدانید که اینترنت ، اعتیاد آور است. به جای فرار از واقعیت و رد کردن آن، این واقعیت را باید بپذیریم که اگر به فکر شیوه های پیشگیری از اعتیاد به اینترنت نباشیم ، باید در آینده نزدیک فکری برای درمان آن کنیم.

شیوه های پیشگیری از اعتیاد به فضای مجازی

روش های پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به معنای محروم شدن شما از استفاده آن نیست . این روش ها به شما کمک می کند که با شیوه های درست ، زمان استفاده از اینترنت در روز را مدیریت کنید . همچنین در کنار آن به دیگر برنامه های خود رسیدگی کنید . در ادامه روش های پیشگیری از اعتیاد به اینترنت را بیان می کنیم .

  • زمان مشخصی را برای استفاده از اینترنت در نظر بگیرید.
  • زمان استفاده از اینترنت را یادداشت کنید.
  • با نزدیکان خود بیشتر ارتباط داشته باشید.
  • استفاده بیش از حد به اینترنت را درمان کنید.
  • برنامه های متنوعی برای اوقات فراغت خود داشته باشید.
  • نسخه های چاپی و کاغذی کتاب را جایگزین نسخه الکترونیکی کنید.
  • در زمانی کنار نزدیکان و خانواده خود هستید، از شبکه مجازی استفاده نکنید.
  • تلفن زدن را جایگزین پیام دادن، کنید.

زمان مشخصی را برای استفاده از اینترنت در نظر بگیرید:

برای استفاده از اینترنت زمان مشخصی را تعیین کنید و بیشتر از آن آنلاین نشوید . به طور مثال اگر در روز پس از اینکه تمام فعالیت های روزانه خود را انجام دادید و دو ساعت زمان برای استراحت داشتید ، می توانید از اینترنت استفاده کنید.

زمان استفاده از اینترنت را یادداشت کنید:

یکی دیگر از روش های پیشگیری از اعتیاد به اینترنت ثبت زمان هایی است که از فضای مجازی استفاده کرده اید . شما می توانید یک جدول با ستون های روزهای هفته ، نوع فعالیتی که در فضای مجازی انجام داده اید و ساعت استفاده از آن، تنظیم کنید.
پس از هر هفته یا هر ماه ساعت های استفاده از اینترنت را باهم جمع بزنید تا خودتان متوجه شوید که چه مقدار از اینترنت استفاده کرده اید . اگر این ساعت بین 56 تا 70 ساعت در هفته باشد یعنی شما اعتیاد به فضای مجازی پیدا کرده اید.

نزدیکان خود بیشتر ارتباط داشته باشید:

همه انسان ها نیاز دارند که با دوستان، خانواده و آشنایان خود صحبت کنند و تعامل برقرار کنند. شما نیز باید سعی کنید تمام اوقات فراغت خود را صرف استفاده از اینترنت نکنید گاهی نیز به دیدن نزدیکان خود بروید.

استفاده بیش از حد به اینترنت را درمان کنید:

اغلب افراد خودشان اطلاع دارند که از اینترنت بیش از اندازه استفاده می کنند گاهی برخی نیز پس از تنظیم جدول به این موضوع پی می برند . سعی کنید ابتدا علت این موضوع را شناسایی کنید و پس از به دنبال حل این مشکل باشید . البته می توان گفت اغلب افراد مضطرب و تنها اعتیاد به اینترنت پیدا می کنند .

برنامه های متنوعی برای اوقات فراغت خود داشته باشید:

گاهی اغلب افراد از فضای مجازی تنها برای بازی های اینترنتی استفاده می کنند. شما می توانید بازی هایی مثل تخته، بدمینتون، بستکبال و غیره را جایگیزین بازی های اینترنتی کنید.

نسخه های چاپی و کاغذی کتاب را جایگزین نسخه الکترونیکی کنید:

اگر از یک کتاب هم نسخه چاپی دارید هم الکترونیکی ، کتاب های کاغذی به این دلیل که کمتر باعث می شود چشم شما ضعیف شود ، یادگیری از طریق کتاب های چاپی بیشتر است و همچنین به این دلیل که خواندن کتاب های چاپی شما را از اینترنت دور می کند، بیشتر توصیه می شود.

در زمانی که کنار نزدیکان و خانواده خود هستید ، از شبکه مجازی استفاده نکنید:

زمان هایی که در کنار خانواده ، دوستان یا آشنایان خود هستید از اینترنت استفاده نکنید . سعی کنید از جمع هایی که در آن هستید لذت ببرید و خودتان را مشغول با اینترنت نکنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *