مشاوره

بهترین زمان یادگیری

بر اساس تحقیقات علمی و پژوهش های انجام شده در مورد بهترین زمان یادگیری مباحث و مطالعه دروس، ساعت 10 صبح الی 2 بعد از ظهر، 4 بعد از ظهر الی 10 شب می باشد. ساعت 2 الی 4 بعد از ظهر بهترین زمان برای استراحت و ریکاوری ذهن و جسم بوده و به دانش آموزان توصیه می شود نیم ساعت را به خواب کوتاه اختصاص دهند.

بهترین زمان برای مطالعه دروس محاسباتی

صبح ها چه دروسی را مطالعه کنیم؟ سوالی است که برای بسیاری از دانش آموزان مطرح می شود. بهترین زمان برای مطالعه دروس محاسباتی، مانند ریاضی، فیزیک و بخش مسائل شیمی، ساعات صبح می باشد. در ساعات صبح، دانش آموزان برای یادگیری دروس محاسباتی نیاز به نوشتن و دقت دارند که منجر به هشیاری و بیدار شدن ذهن دانش آموز می شود.

بهترین زمان خواندن دروس حفظی

دانش آموزان برای خواندن دروس حفظی به هشیاری ذهنی و یادسپاری بالا (فرستادن مطالب به حافظه بلند مدت با سرعت بالا) نیاز دارند. بهترین زمان برای یادگیری دروس حفظی، پس از مطالعه دروس محاسباتی است. دانش آموزان بهترین زمان برای درس خواندن را ساعت های مختلفی از شبانه روز را انتخاب می کنند که ساعات رایج شامل: صبح زود: بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب (هر ساعتی از روز) شب تا صبح: پس از برگزاری کلاس درسی و آموزشی

صبح زود درس خواندن

پیش از درس خواندن در ساعت های اولیه صبح، اصلی ترین و مهترین کاری که دانش آموز باید انجام دهد خوردن صبحانه است. صبحانه کامل، یکی از بهترین وعده های غذایی و تاثیر گذار بر حافظه و یادگیری دروس می باشد. به همین دلیل توصیه می شود دانش آموزان ابتدا صبحانه را میل کرده و سپس شروع به درس خواندن کنند.

مطالعه شبانه

بسیاری از دانش آموزان، درس خواندن در شب را به مطالعه در روز ترجیح می دهند و می گویند در شب بهتر درس می خوانند. ترشح هورمون رشد و قدرت حافظه و یادسپاری بر عهده غده هیپوفیز می باشد اما ساعت فعالیت در هر زمینه متفاوت است. فرایند یادگیری در مغز در ساعات 2 الی 7 صبح در ضعیف ترین حالت بوده و کمترین میزان یادگیری اتفاق می افتد، چراکه در این زمان هورمون رشد ترشح می شود. هورمون رشد در زمان خواب بیشترین تاثیر را بر رشد فرد می گذارد و در ساعات شب سطح هورمون ملاتونین (خواب) و هورمون رشد (GH) که از هیپوفیز ترشح می شود بالا می باشد.

بلافاصله پس از آموزش درس خواندن

با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن کلاس های آموزش مدارس، بعضی از دانش آموزان بلافاصله پس از پایان کلاس آموزشی، شروع به خواندن دروس روز بعد می کنند. در صورتی که اگر دروس آموزش داده شده در کلاس را پس از یادگیری مجدد مطالعه نمایند، مطالب جدید به حافظه بلند مدت رفته و تثبیت می شود. در کلیه موارد گفته شده داشتن نظم در مطالعه تاثیر بسزایی در مطالعه و یادگیری دروس دارد. نظم در مطالعه مستلزم داشتن برنامه ریزی درسی اصولی و عمل کردن به آن می باشد. بیشتر دانش آموزان حداقل یکبار تجربه برنامه ریزی و عمل نکردن به آن را دارند. دلیل عدم عمل کردن به برنامه ریزی نوشته شده توسط فرد، آن است که کسی نیست که از فرد گزارش ساعات مطالعه، درصد آزمون های آزمایشی و … را بخواهد و فرد از تمامی پارامتر های تاثیر گذار بر داشتن یک برنامه ریزی درسی دقیق، آگاه نیست.

سخن پایانی درباره مدیریت زمان برای امتحانات:

مدیریت زمان موثر یک عامل کلیدی در آمادگی امتحان است. با ایجاد یک برنامه مطالعه، اولویت بندی موضوعات، تفکیک مطالب درسی، استفاده از تکنیک های بهره وری، پرهیز از اهمال کاری، حذف عوامل حواس پرتی، استفاده از تکنیک های مطالعه موثر و مراقبت از خود، می توانید روند آمادگی برای امتحان خود را بهینه کنید. به یاد داشته باشید که عادات و ترجیحات مطالعه هر کس منحصر به فرد است، بنابراین با خیال راحت استراتژی های مختلف را آزمایش کنید و بهترین را برای شما پیدا کنید. با مدیریت صحیح زمان، می توانید با اطمینان به امتحانات خود بپردازید و شانس خود را برای دستیابی به نتایج دلخواه خود افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *