مشاوره

ارتباط بین فردی در نوجوانان

1. روش ارتباط منفعل در نوجوانان

نوجوانی که روش ارتباط منفعل را دارد غالبا احساسات، نظرات و یا عقایدش را ابراز نمی کند چراکه می ترسد رابطه دچار مشکل شود و اوضاع بهم بریزد. هدف شخص منفعل جلوگیری از تعارض است. در نهایت به درخواست ها پاسخ مثبت می دهد و در عین حال نیازهای خودش بی پاسخ می ماند که به مرور این روش ارتباط در نوجوانان باعث ایجاد رنجش، و پایانی تلخ می شود، چه برای خودش و چه اطرافیانش.

2. نحوه ارتباط منفعل- پرخاشگرار

نوجوانانی که به جای بیان مستقیم حرفایشان از طعنه و کنایه استفاده می کند، نوجوانی که در را محکم پشت سرش می بندد و نوجوانی که از روش سکوت استفاده می کند، فردی منفعل-پرخاشگر در رابطه است. سعی می کند خواسته ها و احساساتش را منتقل کند، به شیوه ای تهاجمی اما پنهان. همانند افراد منفعل، کسانی که منفعل و پرخاشگر هستند معمولا سعی می کنند از تعارض دوری کنند اما رفتارهایی که از آن ها سر می زند غالبا می تواند آسیب زاتر از زمانی باشد که آنچه را که واقعا دوست دارند مستقیم بیان کنند. مثلا شما با دو نفر از دوستان خود برای دیدن فیلم به سینما می روید، شما واقعا دوست دارید فیلم ترسناک ببینید، اما آن ها می خواهند فیلم اکشن ببینند، شما به آن ها می گویید برایتان فرقی نمی کند(منفعل)، اما در درون خود احساس خشم و عصبانیت می کنید، گویا آن ها مانع دیدن فیلم مورد علاقه تان شده اند و علیه شما جبهه دارند، بنابراین شما وسط فیلم به عمد مزاحمت ایجاد می کنید(نشانی از خشم و پرخاش). چراکه با خود می گویید وقتی من از فیلم لذت نمی برم، چرا آن ها باید از دیدن فیلم لذت ببرند؟! این نحوه ارتباط در نوجوانان ناسالم است، زیرا که اطرافیان شما نیت رفتارهای شما را درک نمی کنند و از کار شما سر در نمی آورند، به مرور شما که نیازتان برآورده نشده شعله ی خشمتان بیشتر می شود و در نهایت باروت های کوچکی که روی هم انباشته کرده اید با جرقه ی کوچکی منفجر می شود و همه چیز از هم می پاشد!

3. سبک ارتباط پرخاشگرانه در نوجوانان

حتما با نوجوانانی برخورد داشته اید که از هر راهی که شده می خواهند حرفشان را به کرسی نشانند، همان ها که می گویند ” یا حرف من یا هیچی”. این سبک ارتباط در نوجوانان، پرخاشگرانه است. او می خواهد راه خودش را برود و در نهایت دیگران را وادار به پذیرش آن می کند. یک آدم پرخاشگر در رابطه بین فردی، کنترل گر و تهدیدگر است و گاهی حتی به صورت کلامی یا طور دیگری توهین می کند. در این نوع روش ارتباط در دانش آموزان، اطرافیان فرد پرخاشگر به خواسته هایشان نمی رسند و در نتیجه، آن ها که در طولانی مدت این رفتار که توام با بی احترامی و توهین است را تاب نمی آورند و رابطه به نقطه ی پایانی خود نزدیک می شود.

4. نحوه ارتباط قاطعانه در نوجوانان

اما شکلی دیگر از نوجوانان در ارتباطات، پیچ و خم های قبلی را ندارد. شخص روشن و مختصر صحبت می کند، احساساتش را طوری در میان می گذارد که احترام اطرافیانش حفظ شود. در حالی که اغلب هدفش دستیابی به نیازهای خودش است، نگران تامین نیازهای دیگران نیز می باشد، افرادی که سعی می کنند مذاکره و یا مصالحه کنند، این همان سبک سالم چهارم، سبک قاطعانه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *